Hakukonemainonnan kriteerit ja keinot

Mainostilaa ostettaessa on tehtävä useita budjettiin ja mainoksen suunnitteluun tehtäviä päätöksiä. Ensinnäkin haluttu prospekti, eli henkilö jolle mainos halutaan näkyvän hakusanamainonnan kautta, on tunnettava hyvin. Mitä hakusanaa tämä todennäköisesti tulee käyttämään? Mihin aikaan hakuja tehdään ja mihin aikaan se on olennaista mainostajalle? Onko prospektin maantieteellisellä sijainnilla merkitystä, vai onko koko maapallo potentiaalista aluetta? Päämääränä on tavoittaa esimerkiksi juuri ne ihmiset, jotka ovat tekemässä ostopäätöstä mainostajan tuotteesta tai palvelusta juuri sillä hetkellä, eli ajoitus tulee erittäin osuvaksi.

Mainokseen täytyy päättää sopivat hakusanat. Esimerkiksi Googlen Adwordsillä mainos voi olla hyvin yleinen, eikä sen tarvitse välttämättä liittyä suoraan hakusanaan. Sitten taas Yahoon Overtunessa keskitytään pelkästään tarkkaan ja tuotekohtaiseen mainontaan. Aina myöskään osuvimman sanan käyttäminen ei kannata, vaan hakusanaa voi miettiä uudemmalta pohjalta.

Yleiset sanat ovat kalliita ja voivat mak15489666542_8a6c70d15a_bsaa huomattavasti enemmän. Mainostaja voi miettiä löytyisikö muita vähemmän yleisiä, mutta silti käytettyjä ja mainokseen liittyviä sanoja.

Tällä estetään myös turhien mainosten päätyminen käyttäjiä häiritsemään. Hakukoneiden tarkoitus on kuitenkin tarjota osuvaa tietoa käyttäjälle tämän hakusanojen mukaan, eikä esimerkiksi “Amerikan oudoimmat nähtävyydet” mainoksesta ole kovinkaan paljon hyötyä etsittäessä tietoa sanoilla “ Sydänkohtauksen oireet”.

Tämä tarkoittaa sitä että parhaimmat mainokset pääsevät näkyville.

Mainokset voidaan myös kohdistaa ajan tai alueen mukaan. Jos mainostajan toiminto keskittyy tiettyyn kaupunkiin tai vaikka yhteen maahan, ei ole kannattavaa mainostaa palveluita toisella puolella maapalloa. Rajaamalla yhden tai useamman alueen voidaan optimoida mahdollisuus tavoittaa oikeat asiasta kiinnostuneet ihmiset ja uudet asiakkaat. Myös aikaa, jolloin mainosta esitetään, voi säätää. Joillekin yrityksille sopii mainostus kaikkina kellonaikoina, mutta joillakin kohderyhmillä voi olla hyvinkin tarkka aikataulu mahdollisen internetin käytössä.

Mainoksia voi tietenkin tehdä useampia eri kriteereillä. Tarvittaessa ne voidaan myös kohdistaa eri alueille. Tärkeintä on löytää jokaiselle mainostajalle itselleen sopiva mainostussuunnitelma ja tarvittaessa muuttaa tätä aikaisemmasta mainonnasta saatujen tietojen perusteella. Mainoksiin voi myös tehdä laajennuksia eli lisätä vaikka linkkejä tai sijaintia. Nämä eivät maksa ekstraa mainostajalle, mutta usein vaihtoehdot ovat käytössä vain korkean laadun mainoksissa.

Author: admin

Share This Post On