Sivusto vertaa molempia hakukonemarkkinoinnin muotoja luodakseen kokonasivaltaisen kuvan sekä hyvistä että huonoista puolista.
Hakukoneoptimointi
Sivuston tekniikan, linkkiprofiilin ja sisällön muokkaamista hakukoneystävälliseksi kutsutaan hakukoneoptimoinniksi.
- Päämääränä tuotteesta tai aiheesta kiinnostuneiden kävijöiden lisääminen optimoitavalle sivulle
- Kävijöitä haetaan luonnollista kautta, tuloksia ei ole manipuloitu tai ostettu
- Sopii sekä pienelle että suurelle yritykselle, oli kyseessä
mitä vain blogista verkkokauppaan tai koulutuspalveluita myyvään sivustoon
- Maksuton, hakusanaoptimoinnista ja uusista asiakkaista ei tarvitse maksaa erikseen, edellyttäen että optimoinnin tekee itse
- Edistyminen on hidasta erityisesti alkuun. Vähitellen ihmisten eksyessä sivustolle ja sivuston kerätessä suosiota kävijäluvut kasvavat
- Hakusanaoptimointi tuottaa pitkäkestoista tulosta, hakukonetulokset pysyvät samoina pitkään eikä kilpailu vaikuta nopeasti tuloksiin
- Ei kävijärajoituksia
- Kävijät luottavat hakukoneiden puolueettomiin tuloslistoihin ja sivuston maine nousee
- Jos hakusanaoptimointia ei osata itse tehdä, on tähän sijoitettava alkuun rahaa
Hakukonemainonta
Näkyvyyttä ja uusia kävijöitä saadaan sivulle nopeasti maksullisen hakukonemainonnan avulla.
- Maksu tapahtuu kävijöiden mukaan, mainosten klikkaamisesta laskutetaan
- Kärkisijamainokset ovat huomattavasti kalliimpia, mutta tuovat myös huomattavasti enemmän näkyvyyttä
- Tuloksia ei tarvitse pitkään odotella, mutta samalla tavalla mainosten loputtua kävijämäärät voivat laskea, koska ne on sidottu budjettiin
- Helppo kohdentaa suunnitellulle ryhmälle ja saada paras hyöty irti mainoksesta
- Hakukonemainonta on kustannustehokasta, vain oikeista kävijöistä maksetaan. Näin myös budjetti pysyy kurissa
- Tulokset on helposti mitattavissa ja tämän pohjalta voi laatia uuden mainossuunnitelman
- Tämä on myös helppo ja edullinen tapa kokeilla uusia mainostekstejä yritykselle. Mitkä tekstit ja tarjoukset vetävät puoleensa eniten asiakkaita?
- Kilpailutilanne muuttuu jatkuvasti ja hakukonemainonta on hakukoneoptimointia herkempi kilpailulle
- Kuluttajat suosivat tätä mainostustapaa, koska tulosten ennustettavuus on helppoa
- Laadukkaan mainoksen voi joutua ostamaan, ja kaikilta ei löydy taitoa tai tietoa asian tekemiseen. Hätäiseen tai puolihuolella tehty mainos ei tavoita yhtä laadukkaita klikkaajia kuin ammattilaisten tekemä.
Yhdistä molemmat
Ehdottomasti tehokkainta kaikille sivustoille on yhdistää sekä hakukonemainonta että hakukoneoptimointi.
Erityisesti alkuun voi keskittyä mainontapuoleen ja saada tasaista virtaa uusista asiakkaista. Vähitellen sivuston tullessa käyttäjille tutuksi myös hakukoneoptimointi alkaa tuottaa tulosta. Vaikka sivustolla olisikin jo hyvä sija hakukoneiden tuloksissa, kannattaa välillä mainostaakin. Tutkimusten mukaan ne sivustot, jolla on sekä mainos että ensimmäinen paikka hakutuloksissa, klikkausprosentti on 65.